למה כדאי ללמוד אקורדים על פסנתר?
תלמידי פסנתר רבים שאני פוגשת מגיעים עם רקע של נגינת תווים "קלאסיים", כלומר קריאת תווים במפתח "סול" ובמפתח "פה", כפי שנהוג בנגינת מוזיקה קלאסית. רבים מהם, אף על פי שלמדו כבר מספר שנים, בכל זאת כלל לא התנסו בנגינה לפי אקורדים, אף שזהו אחד הצעדים החשובים לכל מי שרוצה להעמיק את כישורי הנגינה שלו בפסנתר. במאמר זה נבחן את היתרונות של לימוד אקורדים וכיצד הוא משפיע על נגינת הפסנתר, על הרחבת יכולות הנגינה וכן על הבנת תאוריית המוזיקה.
מהם אקורדים וכיצד נפגוש אותם?
האקורדים הם קבוצות של שלושה צלילים או יותר המנוגנים יחד כדי ליצור הרמוניה. לכל אקורד יש מבנה בסיסי המבוסס על מרווחים קבועים. כדי לנגן אקורד, ניתן לנגן את צלילי האקורד יחד או בפירוק ופריסה על מקצב מסוים.
אקורדים, כאמור, יוצרים הרמוניה, ולכן הם מופיעים למעשה בכל סגנון מוזיקלי. אך כאשר אנו מדברים על נגינה לפי אקורדים, אנו מתכוונים לסגנון כתיבה מסוים, שהוא שונה מסגנון הכתיבה הקלאסי. את סגנון הכתיבה הזה נפגוש בעיקר במוזיקה עכשווית או בג'אז, שבהם סגנון כתיבה זה נהוג ונפוץ יותר. שיר הכתוב בסגנון זה למעשה לא נותן לנו הוראות מדויקות כיצד לנגן, אלא נותן לנו מעין "שלד" של המוזיקה, ואנחנו ניצור ממנו עיבוד מוזיקלי משלנו. ה"שלד" כולל לרוב מלודיה (הכתובה על חמשה אחת בלבד במפתח סול, ולעיתים לא כתובה כלל ואז ננגן אותה משמיעה), ומעליה אותיות באנגלית אשר מייצגות את האקורדים. אם ננסה לנגן בדיוק כפי שכתוב, נקבל נגינה מאוד "פרימיטיבית" ומשעממת. וכאן נדרשת היצירתיות שלנו כנגנים כדי לפתח "עור וגידים" לאותו ה"שלד" המוזיקלי שקיבלנו.
יתרונות בלימוד אקורדים
נגינה של שירים מוכרים ואהובים
נגני פסנתר "קלאסיים" רבים מכירים את התסכול שקיים כאשר רוצים לנגן שיר מוכר ואהוב, אבל לא מוצאים את התווים המתאימים, או תווים ברמה הנוחה עבורם. הסיבה לכך היא שמוזיקה עכשווית לרוב מנוגנת מאקורדים ולא מתווים "קלאסיים". כמובן שלפעמים נוכל למצוא עיבוד שמישהו כתב, אבל גם אז לא בטוח שהעיבוד יימצא חן באוזנינו או שיהיה ברמה המתאימה לרמת הנגן. תלמידי פסנתר שלומדים נגינה לפי אקורדים חווים הנאה רבה מהיכולת לנגן שירים מוכרים ואהובים, מהמגוון הרחב של המוזיקה שנפתח בפניהם, ומהיכולת ללוות את עצמם בשירה.
התקדמות מהירה
מניסיוני, תלמידים שלומדים נגינה לפי אקורדים חווים תחושת הצלחה והשגת תוצאות בקצב מהיר יחסית. הסיבה לכך היא שנגינת האקורדים מתבססת על תבניות טכניות שחוזרות על עצמן – כלומר היד מתרגלת לתנועה מסוימת ואת אותה התנועה ניתן ליישם על אקורדים רבים. מכיוון שיש שירים רבים שניתן לנגן עם מספר מועט יחסית של אקורדים, כעבור מספר שיעורים תלמידים מגלים שהם מסוגלים לנגן ליווי למספר שירים, ושעם כל אקורד נוסף שנלמד הרפרטואר מתרחב, ועם כל תבנית ליווי שנלמדת הנגינה נעשית מגוונת ומעניינת יותר.
קל יותר לזכור בעל פה ולנגן מול קהל
נגינה לפי אקורדים אינה מיומנות פשוטה, שכן היא מחייבת את הנגן לתכנן, לעבד ולהכיר לעומק את המרכיבים המוזיקליים, אך כאשר מגיע מבחן התוצאה והנגן רוצה להציג את פרי עבודתו, הוא יגיע לתוצאה טובה בקלות ובמהירות רבה יותר כאשר הלימוד נעשה דרך אקורדים. הסיבה לכך היא פשוטה – כאשר אנחנו מנגנים וזוכרים אקורד אחד, בעצם אנחנו מנגנים מספר צלילים שמחולקים על גבי מקצב מסוים. וכמובן שהרבה יותר פשוט לנו לזכור תבנית אחת מאשר אוסף של צלילים ומקצבים.
למרבה השמחה, ניתן ליישם את היכולת הזאת גם בנגינה הכתובה בסגנון קלאסי של שתי חמשות ושני מפתחות. אך זה לרוב קורה בשלב מתקדם יותר, כאשר הנגן רוכש שליטה ברמה מסוימת באקורדים ואז הוא מתחיל לראות ולגלות כיצד אלו מרכיבים גם את המוזיקה שכתובה בתווים הרגילים.
קל יותר להבין את התאוריה של המוזיקה
לימוד התאוריה של המוזיקה הוא תחום רחב מאוד, אך כאשר אני מעוניינת לזקק ממנו את הנושאים העיקריים והמרכזיים ביותר שנחוצים בשביל לשפר את הנגינה בפסנתר – הנושאים האלו הם סולמות ומהלכים הרמוניים. למי שבא מרקע נגינה "קלאסי", המילה "סולמות" נשמעת כמו תרגיל טכני שנועד לפתח זריזות אצבעות, אך למעשה זהו נושא רחב ביותר. סולם הוא כמו השפה המוזיקלית שבה נכתבים שירים או יצירות, והוא כולל בתוכו אוסף של אקורדים השייכים לאותו סולם ושביניהם קיים קשר הדדי.
לימוד התאוריה של המוזיקה מייגע מאוד לאנשים רבים, מכיוון שהוא נלמד בצורה מאוד תאורטית. אבל מי שמנגן אקורדים, יכול בכל שיר שהוא מנגן להתחיל להבין ברמה מעשית את החוקים שמאחורי הצלילים, להבין את הסולמות ולהרגיש את היחסים הקיימים בין אקורד לאקורד והמשמעות של כל אחד מהם בתוך הסולם – מה שנקרא מהלכים הרמוניים. וכך, התאוריה של המוזיקה הופכת לתחום חי ומרתק!
לעלות כיתה – ולהלחין
מי שהתחיל להבין את התאוריה של המוזיקה ברמה המעשית בעזרת נגינת האקורדים, יכול בצעד הבא שלו "לעלות כיתה" וליישם את אותם העקרונות גם בהלחנת שירים משל עצמו. למעשה, התהליך שקורה במהלך נגינה מאקורדים כבר כולל בתוכו הרבה מאוד יצירתיות, שכן הנגן מקבל רק את ה"שלד" המוזיקלי שהוא מלודיה והרמוניה, ואת תהליך העיבוד הוא לומד לעשות בעצמו. כדי להלחין שיר, על הנגן להכין "שלד" מוזיקלי משל עצמו. כאשר הוא כבר מכיר את הסולמות, את האקורדים השייכים לסולם ובשלב מתקדם יותר גם לומד כיצד ניתן לשלב אקורדים נוספים, הכנת ה"שלד" הופכת למשימה די פשוטה. כמובן שמומלץ להתחיל בהדרגה, ולהתחיל בהלחנה עם מספר אקורדים בודדים ובהדרגה להעלות את רמת המורכבות.
ליווי שירים
אקורדים משמשים פעמים רבות לליווי שירים, והיכולת לנגן אותם מאפשרת לנגנים ללוות זמרים או נגנים אחרים. בליווי באמצעות אקורדים, הנגן יכול לבחור את הרמה המתאימה לו ולבנות עיבוד מותאם אישית. זה נותן גמישות יצירתית רבה ומאפשר לכל נגן להוסיף את הטעם האישי שלו למוזיקה שהוא מנגן.
שילוב בהרכבים מוזיקליים
הכרת האקורדים מאפשרת לנגן להשתלב בהרכבים מוזיקליים וללוות נגנים אחרים. זה חשוב במיוחד בסגנונות כמו ג'אז ובלוז, שבהם השימוש באקורדים הוא בסיסי לנגינה בהרכב. בהרכבים אלו, הבנה מעמיקה של האקורדים והיכולת לעבור ביניהם בצורה חלקה היא הכרחית להצלחת הנגינה הקבוצתית.
שיפור קריאת התווים ונגינה קלאסית
אף שנראה כי אקורדים שייכים יותר לנגינת ג'אז ופופ, הכרתם תורמת גם לנגינה קלאסית. כאשר נגן מכיר אקורדים והיפוכים, הוא יכול לזהות את התווים כיחידות שלמות ולא כבודדים, מה שמקל על הקריאה והשינון של היצירות. לדוגמה, במקום לראות כל תו בנפרד, הנגן מתחיל לזהות קבוצות של תווים כאקורדים, מה שמאפשר זיהוי מהיר יותר של המוזיקה ושיפור משמעותי ביכולת הקריאה.
לא יודעים איך להתחיל?
הנה שלוש המלצות מעשיות להתחלת לימוד אקורדים:
- התחילו בליווי שירים – בליווי שירים הנגן מתמקד בנגינת האקורדים בלבד והוא משוחרר מנגינת המלודיה, שאותה הוא יכול לשיר או לזמזם. זה הופך את חוויית הלימוד לקלה ופשוטה, וכך התלמיד יכול להרחיב משבוע לשבוע את מספר האקורדים שהוא מנגן ולשלוף אותם מהזיכרון במהירות מתוך התרגול החוזר.
- נגנו שירים עם מעט אקורדים – לא תאמינו כמה שירים יש עם 3 או 4 אקורדים בלבד. "Let it Be", "Despacito" ועוד שירים מפורסמים רבים אחרים. היתרון בנגינת שירים אלו הוא שאנו חוזרים שוב ושוב על מספר מועט של אקורדים, ובכך אנחנו מאפשרים לעצמנו לזכור אותם טוב יותר ובהמשך לשלוף אותם מהזיכרון במהירות.
- התחילו בנגינת אקורדים בצורת היסוד שלהם בלבד – אקורדים הם עולם ומלואו, ולומדים רבים מסתבכים כי הם מנסים את כוחם בים רחב מדי של מידע. בשלב הראשון אני ממליצה להתמקד רק באקורדים מז'וריים ומינוריים בצורת היסוד שלהם. אז אם שמעתם מושגים כמו היפוכים, מוקטנים, מוגדלים או אקורדים שיש בהם יותר משלושה צלילים – בינתיים הניחו אותם בצד. יהיה לכם הרבה יותר קל ללמוד אותם אחרי שכבר יהיו לכם היסודות של האקורדים המז'וריים והמינוריים בצורתם היסודית.
בהצלחה בלימוד האקורדים ובהמשך הדרך המוזיקלית שלכם!